//" مهر مینا "\\

//" مهر مینا "\\

... مهر و لبخند زیبا دنیا برای ما...
//" مهر مینا "\\

//" مهر مینا "\\

... مهر و لبخند زیبا دنیا برای ما...

جشن های ایرانیان در تیر ماه / تابستان امد ... فصل نو مبارک

 

 

 

یکم تـیر/ اورمزد روز: جشن آغاز تابستان، انقلاب تابستانی، رسیدن خورشیدن به بالاترین جایگاه و آغاز سال نو در گاهشماری گاهنباری (← جشن میانه بهار). برگزاری جشن آغاز تابستان هنوز در برخی نواحی ایران همراه با گردهمایی و مراسم آب‌پاشی و آبریزگان، در صحرا برگزار می‌شود.

 

ششم تیر/ خرداد روز: روز برگزاری جشنی به نام «نیلوفر» که امروزه بسیار ناشناخته مانده است. شاید به مناسبت شکوفا شدن گل‌های نیلوفر در اوایل تابستان باشد.

 

سیزدهم تیر/ تیر روز: روز جشن «تیرگان»، از بزرگترین جشن‌های ایران‌باستان در ستایش و گرا‌می‌داشت «تیشتَـر/ تیر» (شباهنگ/ شِعرای یمانی)، ستاره باران‌آور در باورهای مردمی، و درخشان‌ترین ستاره آسمان که در نیمه دوم سال و همزمان با افزایش بارندگی‌ها در آسمان سرِ شبی دیده می‌شود.

این جشن در کنار آب‌ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب‌پاشی و آرزوی بارش باران در سالِ پیشِ رو همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند، با نام عمومی «آبریزگان/ آب‌پاشان/ سر شوران» یاد شده است.

در گذشته «تیرگان» روز بزرگداشت نویسندگان و گاه به «روز آرش شیوا‌تیر» منسوب شده است. بیرونی و همچنین گردیزی در «زین‌الاخبار» ناپدید شدن یکی از جاودانان ایرانی یعنی کیخسرو را در این روز و پس از شستشوی خود در آب چشمه‌ای، دانسته‌اند.

جشن تیرگان بجز این در سیزدهم فروردین‌ (← سیزده‌بدر) و سیزدهم مهر نیز برگزار می‌شود. ارمنیان ایران نیز در روز سیزدهم ژانویه آیین‌هایی را برگزار می‌کنند که برگرفته و ادامه جشن تیرگان است.

  

پانزدهم تیر/ دی به مهر روز: جشن خام‌خواری یا به روایت بیرونی «عمس (غفس؟)‌ خواره» در سُـغد باستان و دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی‌ها. در تقویم سغدی برابر با پانزدهمین روزِ ماه «بساکنج».

نظرات 3 + ارسال نظر
سینی پنج‌شنبه 30 خرداد 1392 ساعت 15:56 http://www.cabletray.ir

سلام
وبلاگتونو دیدم
به وب سایت ما هم سر بزنید
www.cabletray.ir

امیرحسین پنج‌شنبه 30 خرداد 1392 ساعت 16:28

و از همه مهتر جشن تولد من!

وبلاگ مهر مینا تولدتان را تبریک می گوید.
ان شاالله 120سالگی تان را جشن بگیرید!
ایا تاریخ تولدتان در میان تاریخ جشن ها بود؟

الکترو نوین پنج‌شنبه 30 خرداد 1392 ساعت 16:30 http://electro-novin.blogfa.com/post/303

این لینک نحوه انتقال اطلاعات بین 2 فلش بدون استفاده از کامپیوتره...

ممنون از مطلبی که معرفی کردید.
ان را روی وبلاگ اولم مکس سافت قرار دادم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد